Az új Kořenice-Bečváry VRT terminál, bár nem a vonal meghatározó állomása lesz de a térség számára jelentős átalakulást és közlekedési potenciált jelent. Így az intermodális kapcsolatok és a terminál épületének kialakításakor a gyors és egyszerű átszállás, utaskényelem és üzemeltetés racionális szempontjai kerültek előtérbe. A terv tiszteletben tartja a kiírás alapvetéseit és a kért funkciókat logikus és átlátható rendbe szervezve alakít ki kompakt, kis méretű intermodális átszállási csomópontot. A közlekedési kapcsolatoknál a rövid gyaloglási távolságok, és minden utazási mód közötti kompakt kapcsolat kialakítására törekedtünk. A tervezett építményeknél a racionális méreteket, gazdaságosan megépíthető szerkezeteket és egyszerűen üzemeltethető megoldásokat részesítettük előnyben. Az új közlekedési csomópont így következetesen végiggondolt megoldásaival válik az új VRT vonal magas minőségű megállójává.
A közlekedési rendszer a kiírásban javasolt elrendezést veszi alapul. A gyorsvasúti vonal keleti oldalán összpontosul a távolsági busz, taxi és K+R közúti megközelítése, míg a nyugati oldalra került a 350 férőhelyes, távlatilag bővíthető P+R.
A buszpályaudvar és az integrált K+R illetve taxis állomások a Pučery-t elkerülő új autóútról érhetők el. A buszpályaudvar kompakt alapterületen, a pályaudvarhoz lehető legközelebb helyezkedik el. A buszok egymással párhuzamosan, a pályaudvar felé fordulva fogadják utasaikat.
A K+R és taxiállomások a gyorsvasúti peronnal párhuzamosan, az állomás előtti gyalogos járda mellett helyezkednek el.
A 350 fős intenzíven fásított P+R parkolót a vasút nyugati oldalán, kompakt kialakítással helyeztük el. A bevezető út peronok felőli oldalán kapnak helyet az akadálymentes, nagycsaládos és elektromos töltőhellyel felszerelt parkolóhelyek. A parkoló ugyanebben a rendszerben a vasút mentén hosszanti irányba bővíthető. A parkoló kialakításánál a legkisebb gyaloglási távolságokra törekedtünk a terminál épületétől és a peronoktól.
A regionális vasútvonal és a gyorsvasút közötti összeköttetést a rézsűben futó lépcsők biztosítják mindkét peronról mindkét peronra, illetve az ezek mellett elhelyezett akadálymentesítést biztosító felvonók. A déli peron szintben elérhető a buszpályaudvar, K+R, B+R, P+R és taxik irányából is. Az északi peron elérését a gyorsvasúti pálya hídszerkezete biztosítja, a gyorsvasúti peronok meghosszabbításával.
A gyorsvasúti peron elérését elsődlegesen a terminálépületnél található gyalogos aluljáróból induló lépcső, lift és egyirányú mozgólépcső biztosítja. A terminálépület pozíciójánál a regionális vasút közelségét részesítettük előnyben a rövid átszállási hossz miatt, ehhez igazodik a buszpályaudvar, a P+R, K+R és taxik pozíciója és a gyorsvasút rövidebb szerelvényeinek megálló pozíciója is. Az elsődleges megközelítés mellett a peron mentén egyenletesen lépcsős és hosszanti rámpás kapcsolatot biztosítunk a peronokról a felszíni gyalogos útvonalak felé, a rézsűben, ami a hosszabb szerelvények ürítését és a havária eseti menekítést egyaránt segíti.
Az új pályaudvar kerékpáros elérését a környező kerékpáros infrastruktúra fejlesztése és az állomáshoz kapcsolódó fedett B+R tárolók kialakítása támogatják. Keleti irányból a Pučery-n keresztül futó főút gyalogos és kerékpáros összekötését biztosítjuk közvetlenül a terminál épülethez. Nyugati irányból, Bečváry felől a regionális vasútvonal mellett javaslunk új kerékpáros útvonalat, védett, autó forgalomtól mentes vonalvezetéssel. Déli irányból, Poďousy és Červený Hrádek felől a körforgalom miatt autóforgalomtól mentesülő közúti szakaszt hasznosítjuk újra kerékpáros megközelítés számára. A kétirányú megközelítésből fakadóan a fedett B+R tárolókat is a vasút két oldalán, a rézsű aljában, közvetlenül a terminál mellett alakítjuk ki.
A gyalogos kapcsolatokat a fenti közlekedési eszközök illetve a szomszédos Pučery között egyenes, logikus, akadálymentes vonalvezetéssel alakítjuk ki törekedve a lehető legrövidebb átszállási távolságokra.
Fialovszky Tamás, Kenéz Gergely, Szántó Hunor
Vasútállomás
nemzetközi nyílt tervpályázat - megvétel
Kořenice, Csehország
Vasútállomás
nemzetközi nyílt tervpályázat - megvétel
Kořenice, Csehország
Az új Kořenice-Bečváry VRT terminál, bár nem a vonal meghatározó állomása lesz de a térség számára jelentős átalakulást és közlekedési potenciált jelent. Így az intermodális kapcsolatok és a terminál épületének kialakításakor a gyors és egyszerű átszállás, utaskényelem és üzemeltetés racionális szempontjai kerültek előtérbe. A terv tiszteletben tartja a kiírás alapvetéseit és a kért funkciókat logikus és átlátható rendbe szervezve alakít ki kompakt, kis méretű intermodális átszállási csomópontot. A közlekedési kapcsolatoknál a rövid gyaloglási távolságok, és minden utazási mód közötti kompakt kapcsolat kialakítására törekedtünk. A tervezett építményeknél a racionális méreteket, gazdaságosan megépíthető szerkezeteket és egyszerűen üzemeltethető megoldásokat részesítettük előnyben. Az új közlekedési csomópont így következetesen végiggondolt megoldásaival válik az új VRT vonal magas minőségű megállójává.
A közlekedési rendszer a kiírásban javasolt elrendezést veszi alapul. A gyorsvasúti vonal keleti oldalán összpontosul a távolsági busz, taxi és K+R közúti megközelítése, míg a nyugati oldalra került a 350 férőhelyes, távlatilag bővíthető P+R.
A buszpályaudvar és az integrált K+R illetve taxis állomások a Pučery-t elkerülő új autóútról érhetők el. A buszpályaudvar kompakt alapterületen, a pályaudvarhoz lehető legközelebb helyezkedik el. A buszok egymással párhuzamosan, a pályaudvar felé fordulva fogadják utasaikat.
A K+R és taxiállomások a gyorsvasúti peronnal párhuzamosan, az állomás előtti gyalogos járda mellett helyezkednek el.
A 350 fős intenzíven fásított P+R parkolót a vasút nyugati oldalán, kompakt kialakítással helyeztük el. A bevezető út peronok felőli oldalán kapnak helyet az akadálymentes, nagycsaládos és elektromos töltőhellyel felszerelt parkolóhelyek. A parkoló ugyanebben a rendszerben a vasút mentén hosszanti irányba bővíthető. A parkoló kialakításánál a legkisebb gyaloglási távolságokra törekedtünk a terminál épületétől és a peronoktól.
A regionális vasútvonal és a gyorsvasút közötti összeköttetést a rézsűben futó lépcsők biztosítják mindkét peronról mindkét peronra, illetve az ezek mellett elhelyezett akadálymentesítést biztosító felvonók. A déli peron szintben elérhető a buszpályaudvar, K+R, B+R, P+R és taxik irányából is. Az északi peron elérését a gyorsvasúti pálya hídszerkezete biztosítja, a gyorsvasúti peronok meghosszabbításával.
A gyorsvasúti peron elérését elsődlegesen a terminálépületnél található gyalogos aluljáróból induló lépcső, lift és egyirányú mozgólépcső biztosítja. A terminálépület pozíciójánál a regionális vasút közelségét részesítettük előnyben a rövid átszállási hossz miatt, ehhez igazodik a buszpályaudvar, a P+R, K+R és taxik pozíciója és a gyorsvasút rövidebb szerelvényeinek megálló pozíciója is. Az elsődleges megközelítés mellett a peron mentén egyenletesen lépcsős és hosszanti rámpás kapcsolatot biztosítunk a peronokról a felszíni gyalogos útvonalak felé, a rézsűben, ami a hosszabb szerelvények ürítését és a havária eseti menekítést egyaránt segíti.
Az új pályaudvar kerékpáros elérését a környező kerékpáros infrastruktúra fejlesztése és az állomáshoz kapcsolódó fedett B+R tárolók kialakítása támogatják. Keleti irányból a Pučery-n keresztül futó főút gyalogos és kerékpáros összekötését biztosítjuk közvetlenül a terminál épülethez. Nyugati irányból, Bečváry felől a regionális vasútvonal mellett javaslunk új kerékpáros útvonalat, védett, autó forgalomtól mentes vonalvezetéssel. Déli irányból, Poďousy és Červený Hrádek felől a körforgalom miatt autóforgalomtól mentesülő közúti szakaszt hasznosítjuk újra kerékpáros megközelítés számára. A kétirányú megközelítésből fakadóan a fedett B+R tárolókat is a vasút két oldalán, a rézsű aljában, közvetlenül a terminál mellett alakítjuk ki.
A gyalogos kapcsolatokat a fenti közlekedési eszközök illetve a szomszédos Pučery között egyenes, logikus, akadálymentes vonalvezetéssel alakítjuk ki törekedve a lehető legrövidebb átszállási távolságokra.
Az építészeti elemek a közlekedési rendszerek és műtárgyak tiszta logikáját követik. A gyorsvasúti peronok, a buszpályaudvar felszállóhelyeit védő tető és a B+R tárolók nyugodt, horizontális elemként követi a tájban végigfutó gyorsvasúti pálya irányát. A regionális vasút védett várakozó tereit a gyorsvasúti pálya hídszerkezete magától értetődően alakítja ki.
A közlekedési elemek súlypontjában helyezkedik el a terminál épülete. A fogadóépület funkciói elsősorban a buszpályaudvar melletti oldalon kaptak helyet Pučery felé, követve az elsődleges utasforgalmi kapcsolat logikáját. Az épület ugyanakkor időjárástól védett összeköttetést és peron szinti várót biztosít mindkét gyorsvasúti peronhoz.
Mivel a vasúti építkezés jelentős földmunkával jár, és a gyorsvasút és a regionális vasúti pálya között nagy szintkülönbség adódik, a keletkező földmennyiség egy részét arra használjuk fel, hogy a buszpályaudvar és P+R illetve a gyorsvasúti peronok közötti szintkülönbséget csökkentsük. Így racionalizálhatók a függőleges közlekedési magasságok és a kitermelt föld deponálása is. A kialakításnál teljeskörűen figyelembe vettük a regionális vasút kötött magasságát, és annak gyalogos kapcsolatainak akadálymentes, alacsony lejtésű kialakítását. Ennek eredményeképp a tereprendezés valamelyest mérsékelni tudja a tájban okozott beavatkozás hangsúlyosságát és a nagy távolságokat kihasználva természetesebb terepkapcsolatokat hoz létre.
Az új terminál épület határozza meg az új közlekedési csomópont súlypontját. Hogy ez a pozíció minél gyorsabban elérhető legyen minden irányból, ezért a VRT peronok északi végéhez közel, a regionális vasút irányába toltuk el, hozzá igazítva a buszpályaudvar és P+R parkolók, illetve B+R tárolók végpontjait és a K+R illetve taxi megállóhelyeket is.
A terminál épületét a vasúti átjáró két oldalán, kis alapterültű kompakt épületként fogalmaztuk meg. Az épület közvetlen a szélső peronok mellett helyezkedik el a rézsűben, így minimalizálva a vasúti peronok alatti átjáró hosszát.
A keleti oldalon, Pučery felől kap helyet a földszinten a bejárati előcsarnok, a jegypénztár, egy kisebb kereskedelmi egység az utasok számára kávézó, szendvicsbár és újságos trafik funkcióval, illetve a nyilvános illemhelyek, automaták, és a karbantartáshoz szükséges raktárak.
A peron szintjére mindkét oldalon egyenes vonalú lépcsők, akadálymentesítést szolgáló liftek illetve az utaskomfortot növelő és lökészserű terhelést enyhítő 1-1 darab egyirányú mozgólépcső kerül, amelynek iránya a vonat menetrendje szerint változtatható.
A peron szintjén található 1-1 kisebb várótér ami a hideg évszakokban védett, kényelmes várakozást biztosít a vasút szintjén, kihasználva a vasúti töltés tetejéről adódó kilátást a környező tájra. A keleti és nyugati váróterem mérete eltérő, és követi az állomás várható forgalmát, mivel a felszálló utasok elsősorban a prágai irányt keresik majd.
A földszinti és peronszinti utasforgalmi terek között félszinten helyezkednek el a csomópont üzemeltetését biztosító személyzeti terek, irodák és öltözők. Ez a pozíció mindenhez közeli, mégis az utasforgalomtól elválasztott kialakítást tesz lehetővé.
Az új terminálépület így a lehető legkisebb alapterületen teremt kapcsolatot a csomópont különböző szintjei között, az alsó és felső utasforgalmi szinteken is védett várakozó területeket és könnyű tájékozódást biztosítva.
Az épület előregyártott acél vázszerkezetből és beton födém panelekből épül így kihasználva a magas üzemi minőségű felületek, és költséghatékony, gyors kivitelezés előnyeit. Az épület tiszta, egyszerű megjelenésű, csak ott nyílik meg ahol ez a belső terek számára funkcionálisan indokolt, tartószerkezeti és funkcionális rendszere az épület külső burkán is jól olvasható.
A terminál külseje a belső rendszert követve a tartószerkezeti mezők között változó betétekkel szerkesztett, változatos, őszinte homlokzatot kapott. A földszinten transzparens üvegfelületek nyitják meg az utasforgalmi tereket. Az emelti irodák és váró területek printelt napvédő üvegezése zavartalan kilátást biztosít a környezet felé miközben mérsékli az épület hőterhelését is. A zárt mezőkben horganyzott szinuszlemez burkolat ad finom rajzolatot a homlokzatnak. A földszinti bejáratot egyerű, függesztett előtető védi.
Az épület keleti és nyugati szárnyát egyszerű aluljáró keresztmetszet köti össze, melynek felső bevilágítását javasoljuk a sínpárok közötti zónákban, a természetes fénnyel javítva a közlekedő tér hangulatát, a felülvilágítókkal pedig strukturálni a tér hosszát.
A közlekedési építmények közötti közlekedési (gyalogos, kerékpáros, buszos, autós) kapcsolatokat úgy alakítottuk ki, hogy minimalizáljuk a térehozott burkolt felületeket, meghagyva a természetes talajtakaró ökológiai előnyeit, csökkentve a hőszigethatásokat és a beruházási költségeket is.
A P+R parkolót intenzíven fásított formában, vízáteresztő burkolattal alakítjuk ki. Ennek következtében a bővítése könnyen és rugalmasan követheti majd a változó utazási szokásokat, nyáron pedig természetes árnyékolást kap, miközben a lombkorona enyhíti közlekedésből fakadó környezetterhelést. Az állomás nyugati oldalán már első ütemben a távlati parkoló bővítés teljes területét magába foglaló, szabályos raszterben ültetett erdősáv ültetését javasoljuk.
A gyalogos felületeknél ahol lehetséges kiselemes, vízáteresztő burkolatokat alkalmazunk a csapadékvíz természetes elvezetésére. A burkolt felületekről az esővizeket esőkertekben szikkasztjuk el. A gyalogos és kerékpáros útvonalak mentén fasorok jelölök ki a főbb tengelyeket és biztosítanak kellemes, árnyékolt kapcsolatokat.
Az épületek és műtárgyak tervezésénél különösen nagy hangsúlyt fektettünk a racionális méretek, egyszerű építhetőség és könnyű üzemeltethetőség szempontjaira. Így mind az építés mind a fenntartása a lehető legkisebb környezeti lábnyomot hagyja maga után.
A terminál épület tetején napelemeket helyezünk el, melyek az állomás energiaigényét fedezik. A védőtetőkről a csapadékvizet esőkertekbe gyűjtve szikkasztjuk el, illetve hasznosítjuk a zöldfelületek gondozására.
Az állomásépület egyszerű geometriája minimalizálja a fűtött tereket és könnyű karbantartást és takaríthatóságot tesz lehetővé.