Impresszum

Kelenföld Indóház

Az eredeti állomás 1883-as elkészültekor a mai állapotnál kisebb területen, a MÁV típusterveinek jegyeit magán hordozó kétszintes épületben kapott helyet. A házat a vidékről érkező vasút és a város kapcsolatában izgalmas kétarcúság jellemezte.

A város felőli homlokzatát zártabb klasszikus formavilág uralta, mely csak a szükséges bejáratoknál tárult fel a közönség számára. Ezzel szemben a peronok felé a teljes hosszban nyitó homlokzat előtt a várakozást az épületen túlnyúló, acélszerkezetű perontetők tették kellemesebbé, ahonnan szintben sétálhattunk ki az induló vonatokhoz. 

Ez a kép mára jelentősen átalakult, utólagos földszintes toldalékokkal, csonka perontetővel és lelakott külső-belső terekkel találkozunk. Így az épület klasszikus struktúrájának értelmezéséhez olyan mai eszközöket kellett találnunk, melyek kiszolgálják funkcióváltásból adódó igényeket miközben az eredeti építészeti gondolatot idézik meg.

A vasút irányába végigfutó perontető könnyed, funkcionális szerkezete szépen egyensúlyozta ki az állomás szikár épületét. A tömör architektúra egy olyan átmeneti térrel gazdagodott, ami a vasút felőli sávba helyezte az épület közlekedését és a mindennapi nyüzsgést. Ez az eredeti gondolat ihlette a megújuló épület kiegészítését, ahol az új közlekedő területeket fogalmaztuk meg. Így a műemlék épület belső tereit tiszteletben tartva az eredeti építészeti gondolat logikáját követve alakul ki az épület vasút menti arca.

A város irányából az Etele út tengelyében a műemléki homlokzat rekonstrukciója készülhet el. Az eredeti homlokzati színezés, a lábazati tégla és kő felületek helyreállítása és a tető rekonstrukciója mellett az eredeti állapot szerinti spaletták is visszakerülnek az ablakokra. A műemléki rekonstrukció tervezésében Vukoszávlyev Zorán és Ritoók Pál segítették munkánkat műemlékvédelmi szakértőként.

A rekonstrukció nem áll meg a műemléki állomásépület falainál. Fontosnak tartjuk, hogy az új kulturális funkció megtalálja a kapcsolatot a környező közterekkel és a várossal. Az utólagos toldalékok és az északra található földszintes bódék elbontásával az épület körüljárhatósága javul, az így felszabadított külső területeket szintén birtokba vehetik majd az emberek. Déli irányból kültéri installációként egy egykori vasúti mozdony, északról az egykori állomáskert területén kialakított vasúti tematikájú játszópark színesíti a programot. A környezet-alakításról az Újirány Tájépítész Kft-t készítette a koncepciót, ők tervezték az Etele tér nemrég megújult felét is.

Az eredeti épület kétszintes tömegét a vasút funkcionális igényei szerint később földszintes toldalékokkal nyújtották meg. Az utólagos toldások az eredeti kompakt épület tömegét előnytelenül aprózzák el az északi és déli megközelítések irányából, elbontásukkal jelentősen javítható az új kulturális épület és a közterek kapcsolata. Hiányzó elem viszont az eredeti állomásépület előtt húzódó egykori perontető, mely kortárs újraéretelmezésében az új múzeum közlekedőit, kültéri teraszait és tainspotting helyeit is kialakítja.

Építész

Hőnich Richárd, Fialovszky Tamás, Ábrahám Tamás, Kenéz Gergely

Belsőépítész
Látványtervező
Tájépítész

Tihanyi Dominika, Horváth Bettina, Szohr Gábor

műemlékvédelem

Vukoszávlyev Zorán, Ritoók Pál

Funkció

Kiállítótér

Rendezvénytér

Bisztró

Pályázat
Év
2020
Helyszín

Budapest XI. kerület

Budapest XI.
,
HU
Megrendelő

Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

Fotó
Díjak
Publikációk
Funkció

Kiállítótér

Rendezvénytér

Bisztró

Pályázat
Év
2020
Helyszín

Budapest XI. kerület

Budapest XI.
,
HU
Megrendelő

Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

Fotó
Díjak
Publikációk
#
475
#
475

Kelenföld Indóház

Summa

Az eredeti állomás 1883-as elkészültekor a mai állapotnál kisebb területen, a MÁV típusterveinek jegyeit magán hordozó kétszintes épületben kapott helyet. A házat a vidékről érkező vasút és a város kapcsolatában izgalmas kétarcúság jellemezte.

A város felőli homlokzatát zártabb klasszikus formavilág uralta, mely csak a szükséges bejáratoknál tárult fel a közönség számára. Ezzel szemben a peronok felé a teljes hosszban nyitó homlokzat előtt a várakozást az épületen túlnyúló, acélszerkezetű perontetők tették kellemesebbé, ahonnan szintben sétálhattunk ki az induló vonatokhoz. 

Ez a kép mára jelentősen átalakult, utólagos földszintes toldalékokkal, csonka perontetővel és lelakott külső-belső terekkel találkozunk. Így az épület klasszikus struktúrájának értelmezéséhez olyan mai eszközöket kellett találnunk, melyek kiszolgálják funkcióváltásból adódó igényeket miközben az eredeti építészeti gondolatot idézik meg.

A vasút irányába végigfutó perontető könnyed, funkcionális szerkezete szépen egyensúlyozta ki az állomás szikár épületét. A tömör architektúra egy olyan átmeneti térrel gazdagodott, ami a vasút felőli sávba helyezte az épület közlekedését és a mindennapi nyüzsgést. Ez az eredeti gondolat ihlette a megújuló épület kiegészítését, ahol az új közlekedő területeket fogalmaztuk meg. Így a műemlék épület belső tereit tiszteletben tartva az eredeti építészeti gondolat logikáját követve alakul ki az épület vasút menti arca.

A város irányából az Etele út tengelyében a műemléki homlokzat rekonstrukciója készülhet el. Az eredeti homlokzati színezés, a lábazati tégla és kő felületek helyreállítása és a tető rekonstrukciója mellett az eredeti állapot szerinti spaletták is visszakerülnek az ablakokra. A műemléki rekonstrukció tervezésében Vukoszávlyev Zorán és Ritoók Pál segítették munkánkat műemlékvédelmi szakértőként.

A rekonstrukció nem áll meg a műemléki állomásépület falainál. Fontosnak tartjuk, hogy az új kulturális funkció megtalálja a kapcsolatot a környező közterekkel és a várossal. Az utólagos toldalékok és az északra található földszintes bódék elbontásával az épület körüljárhatósága javul, az így felszabadított külső területeket szintén birtokba vehetik majd az emberek. Déli irányból kültéri installációként egy egykori vasúti mozdony, északról az egykori állomáskert területén kialakított vasúti tematikájú játszópark színesíti a programot. A környezet-alakításról az Újirány Tájépítész Kft-t készítette a koncepciót, ők tervezték az Etele tér nemrég megújult felét is.

Az eredeti épület kétszintes tömegét a vasút funkcionális igényei szerint később földszintes toldalékokkal nyújtották meg. Az utólagos toldások az eredeti kompakt épület tömegét előnytelenül aprózzák el az északi és déli megközelítések irányából, elbontásukkal jelentősen javítható az új kulturális épület és a közterek kapcsolata. Hiányzó elem viszont az eredeti állomásépület előtt húzódó egykori perontető, mely kortárs újraéretelmezésében az új múzeum közlekedőit, kültéri teraszait és tainspotting helyeit is kialakítja.

No items found.