Impresszum

Általános iskola és gimnázium

A Téglagyár Iskola Kampusz Roztoky nyugati oldalán, városszéli pozícióban, Zalovban található. A település ezen része jelentős átalakuláson megy keresztül, melynek következő állomása az iskola fejlesztésében keresendő. Az iskola tanítási funkciók mellett szerepet vállal a helyi közösség életében, délutánonként és hétvégenként közösségi épületként funkcionál, ennél fogva identitásképző szerepe jelentős nemcsak a diákok, hanem a település lakói életében is. A folyamatos lakóépület fejlesztések nagyban eltérő karakterrel készülnek, melyek mellett az új iskola iránymutató lehetőséggel bír. Tervünk anyagában visszaidézi a területen működő téglagyár hangulatát, így kapcsolatot teremt a település történelmével, miközben harmonizál a jelenlegi épített környezettel. A kampusz ütemezett fejlődése okán különböző működésű és karakterű szárnyak összenövésével fejlődik. Az új épület kompakt egyszerűségével csatlakozik a meglévő funkciókhoz. Racionális szerkezeti felépítése ellenére a belső kert köré szerveződő iskola változatos téri helyzeteket, oktatási lehetőségeket generál az ott tanuló diákok számára.

Belső mag

Nagyobb méretű iskolákat fontos kisebb közösségekre bontani, hogy a tanuló ne érezze magát elveszve, könnyebben tudjon kapcsolatokat teremteni diáktársaival. Az általános oktatási tereket négy klaszterbe rendeztük, melyek pozícionálása formálta az új tömeget. A klaszterek 4 osztályteremmel, 1 tanárival, külön vizesblokkal, raktárral és zsibongóval rendelkeznek. A 4 klasztert 2 szintre helyeztük el, amelyeket a közösen használt helyiségek kötnek össze, így kialakul a belső udvar körüli négyzetes gyűrű. Ez a fajta elrendezés lehetővé teszi, hogy a homlokzatra szervezett termeken kívül a zsibongó közösségi terek is elegendő természetes fényhez jussanak. A belső udvarra néző zsibongó tereket, az északi és déli oldalon két lépcsőház kíséri, mely a szintek közötti gördülékeny közlekedést segíti. A két oktatási emelet egy közösségi funkciókkal feltöltött földszintre ül rá.

 Publikus terek

Az épület főbejárata a Kantorova utca felől közelíthető meg. A híd kijelöli az iskola bejáratát, ahonnan könnyen elérhető a diákok öltözői, az iskola klub, a város különböző közösségi terei, és az igazgatás. A belső udvar és a kert közé szorul az ebédlő, melynek köszönhetően a diákok szabadtéren is étkezhetnek. A helyiek által szintén használt művészeti és zenei szaktantermek kertkapcsolat lehetőségét fenntartva szintén ezen a szinten helyezkednek el. Az aula és az étkező egymás mellett található, így nagyobb rendezvény alkalmával a kettő tér egybenyitható, leválasztható.

 Oktatási terek

Az emeleti szintek a diákok birodalma. A meglévő iskolához egy közösségi híddal kapcsolódik az épület, melynek alsó szintjén a könyvtár, felső szintjén egy terasz kapott helyet. A két klaszteren kívül az emeleten találhatóak a multimédia és biológia szaktantermek, a nyelvi termek, illetve a gyógypedagógiai helyiségek. Az iskolában tanító tanárok és tanárasszisztensek külön helyiségei a klaszterek mellé csoportosulnak. A tetőterasz, illetve az udvar további oktatási tereket foglal magába.

 Kis közösségek

A klaszterek a belső kertet két oldalról övezik. Az átrium fényes zsibongó tereket eredményez, ahol szintén lehetőség nyílik kötetlenebb foglalkozásokra. Mindkét szinten a nyugati fekvésű klaszter a fiatalabb korosztályt illeti, hiszen ők a délutáni órákat is jellemzően az iskolában töltik, míg a másik klaszter a gimnazistáké, akik a keleti tájolás miatt délelőtt élvezik a besütő napsugarakat a kihelyezett órák alkalmával. A két klaszter téraránya is különböző. Az idősebb diákok zsibongója hosszúkás, decentralizált, a több kis csoportoknak, vagy egyedüli tanulásnak ideális teret biztosít. A kisebb gyerekek zsibongója viszont szélesebb, itt elférnek nagyobb sport és játékelemek, például ping-pong asztalok.

 Megközelítés

A kampus a meglévő autóúton közelíthető meg, a parkolókat kiegészítettük további helyekkel, biciklitárolóval. Az új iskolát egy 2 emeletes gyalogos híd köti össze a meglévő épülettel, ami egyben kijelöli a két iskola bejáratát is. A gyerekeknek nem kell váltócipőt venni, és autós forgalmat keresztezni, amikor tornaórára mennek, ezen a hídon közlekednek. Az összekötés kiemeli a terület kampus jellegét, keretezi az iskolaépületek megérkező zónáját. A kétszintes tér nem csupán közlekedésre, de közösségi együttlétre is hivatott. Az épület főbejáratával átellenes oldalán található a gazdasági bejárat, ahol az étkeztetés feltöltése is zajlik. A gazdasági útvonalra felfűzött, domboldalba süllyesztett melléképület magába foglalja a kültéri kapcsolatot igénylő kiszolgáló helyiségeket, mint a dolgozók biciklis tárolója, a gondnok műhelye, hulladék tároló, kerti tároló.

 Lakóépület fejlesztés

A lakóépületeket a telek lejtős részén helyezkednek el, így nagyobb szintszámuk ellenére nem dominálják le a tervezési terület további épületeit. Az épület három tömegre bomlik, megközelítésük a kampusztól teljesen függetlenül a Premyslovská utca felől történik. A magas szintszám lehetővé tette, hogy viszonylag kis területen el lehessen helyezni a kért alapterületet, ezzel is további zöldterületeket nyerve. Az iskola épület és a lakóépület vizuális elválasztására szolgál az iskolaudvar. A kompakt tömegek lehetővé teszik egy tágas iskolaudvar kialakítását, aminek határát dús növényzet üvezi, ezzel is növelve a két funkció szeparáltságát.

Építész

Fialovszky Tamás, Kolossváry Detti, Karakas Barnabás

Belsőépítész
Látványtervező
Tájépítész
Tervezőgrafikus
Kiállítástervező
Funkció

Oktatás

Pályázat

nemzetközi nyílt tervpályázat - megvétel

Év
2025
Helyszín

Roztoky, Csehország

Roztoky
,
Csehország
Megrendelő
Fotó
Díjak
Publikációk
Funkció

Oktatás

Pályázat

nemzetközi nyílt tervpályázat - megvétel

Év
2025
Helyszín

Roztoky, Csehország

Roztoky
,
Csehország
Megrendelő
Fotó
Díjak
Publikációk
#
579
#
579

Általános iskola és gimnázium

Summa

A Téglagyár Iskola Kampusz Roztoky nyugati oldalán, városszéli pozícióban, Zalovban található. A település ezen része jelentős átalakuláson megy keresztül, melynek következő állomása az iskola fejlesztésében keresendő. Az iskola tanítási funkciók mellett szerepet vállal a helyi közösség életében, délutánonként és hétvégenként közösségi épületként funkcionál, ennél fogva identitásképző szerepe jelentős nemcsak a diákok, hanem a település lakói életében is. A folyamatos lakóépület fejlesztések nagyban eltérő karakterrel készülnek, melyek mellett az új iskola iránymutató lehetőséggel bír. Tervünk anyagában visszaidézi a területen működő téglagyár hangulatát, így kapcsolatot teremt a település történelmével, miközben harmonizál a jelenlegi épített környezettel. A kampusz ütemezett fejlődése okán különböző működésű és karakterű szárnyak összenövésével fejlődik. Az új épület kompakt egyszerűségével csatlakozik a meglévő funkciókhoz. Racionális szerkezeti felépítése ellenére a belső kert köré szerveződő iskola változatos téri helyzeteket, oktatási lehetőségeket generál az ott tanuló diákok számára.

Belső mag

Nagyobb méretű iskolákat fontos kisebb közösségekre bontani, hogy a tanuló ne érezze magát elveszve, könnyebben tudjon kapcsolatokat teremteni diáktársaival. Az általános oktatási tereket négy klaszterbe rendeztük, melyek pozícionálása formálta az új tömeget. A klaszterek 4 osztályteremmel, 1 tanárival, külön vizesblokkal, raktárral és zsibongóval rendelkeznek. A 4 klasztert 2 szintre helyeztük el, amelyeket a közösen használt helyiségek kötnek össze, így kialakul a belső udvar körüli négyzetes gyűrű. Ez a fajta elrendezés lehetővé teszi, hogy a homlokzatra szervezett termeken kívül a zsibongó közösségi terek is elegendő természetes fényhez jussanak. A belső udvarra néző zsibongó tereket, az északi és déli oldalon két lépcsőház kíséri, mely a szintek közötti gördülékeny közlekedést segíti. A két oktatási emelet egy közösségi funkciókkal feltöltött földszintre ül rá.

 Publikus terek

Az épület főbejárata a Kantorova utca felől közelíthető meg. A híd kijelöli az iskola bejáratát, ahonnan könnyen elérhető a diákok öltözői, az iskola klub, a város különböző közösségi terei, és az igazgatás. A belső udvar és a kert közé szorul az ebédlő, melynek köszönhetően a diákok szabadtéren is étkezhetnek. A helyiek által szintén használt művészeti és zenei szaktantermek kertkapcsolat lehetőségét fenntartva szintén ezen a szinten helyezkednek el. Az aula és az étkező egymás mellett található, így nagyobb rendezvény alkalmával a kettő tér egybenyitható, leválasztható.

 Oktatási terek

Az emeleti szintek a diákok birodalma. A meglévő iskolához egy közösségi híddal kapcsolódik az épület, melynek alsó szintjén a könyvtár, felső szintjén egy terasz kapott helyet. A két klaszteren kívül az emeleten találhatóak a multimédia és biológia szaktantermek, a nyelvi termek, illetve a gyógypedagógiai helyiségek. Az iskolában tanító tanárok és tanárasszisztensek külön helyiségei a klaszterek mellé csoportosulnak. A tetőterasz, illetve az udvar további oktatási tereket foglal magába.

 Kis közösségek

A klaszterek a belső kertet két oldalról övezik. Az átrium fényes zsibongó tereket eredményez, ahol szintén lehetőség nyílik kötetlenebb foglalkozásokra. Mindkét szinten a nyugati fekvésű klaszter a fiatalabb korosztályt illeti, hiszen ők a délutáni órákat is jellemzően az iskolában töltik, míg a másik klaszter a gimnazistáké, akik a keleti tájolás miatt délelőtt élvezik a besütő napsugarakat a kihelyezett órák alkalmával. A két klaszter téraránya is különböző. Az idősebb diákok zsibongója hosszúkás, decentralizált, a több kis csoportoknak, vagy egyedüli tanulásnak ideális teret biztosít. A kisebb gyerekek zsibongója viszont szélesebb, itt elférnek nagyobb sport és játékelemek, például ping-pong asztalok.

 Megközelítés

A kampus a meglévő autóúton közelíthető meg, a parkolókat kiegészítettük további helyekkel, biciklitárolóval. Az új iskolát egy 2 emeletes gyalogos híd köti össze a meglévő épülettel, ami egyben kijelöli a két iskola bejáratát is. A gyerekeknek nem kell váltócipőt venni, és autós forgalmat keresztezni, amikor tornaórára mennek, ezen a hídon közlekednek. Az összekötés kiemeli a terület kampus jellegét, keretezi az iskolaépületek megérkező zónáját. A kétszintes tér nem csupán közlekedésre, de közösségi együttlétre is hivatott. Az épület főbejáratával átellenes oldalán található a gazdasági bejárat, ahol az étkeztetés feltöltése is zajlik. A gazdasági útvonalra felfűzött, domboldalba süllyesztett melléképület magába foglalja a kültéri kapcsolatot igénylő kiszolgáló helyiségeket, mint a dolgozók biciklis tárolója, a gondnok műhelye, hulladék tároló, kerti tároló.

 Lakóépület fejlesztés

A lakóépületeket a telek lejtős részén helyezkednek el, így nagyobb szintszámuk ellenére nem dominálják le a tervezési terület további épületeit. Az épület három tömegre bomlik, megközelítésük a kampusztól teljesen függetlenül a Premyslovská utca felől történik. A magas szintszám lehetővé tette, hogy viszonylag kis területen el lehessen helyezni a kért alapterületet, ezzel is további zöldterületeket nyerve. Az iskola épület és a lakóépület vizuális elválasztására szolgál az iskolaudvar. A kompakt tömegek lehetővé teszik egy tágas iskolaudvar kialakítását, aminek határát dús növényzet üvezi, ezzel is növelve a két funkció szeparáltságát.

No items found.
Racionális szerkezetek

A szigorú raszterre szerkesztett ház egyszerű építési logikára támaszkodik, mely gazdaságosság kérdésében szempont. A tömör tégla lábazati sávon kívül tömör tégla falas belső blokkban egymás felé kerülnek a vizes és gépészeti áttörések helyei. A felső két szint favázas szerkezet, rétegragasztott fa gerendarácssal, CLT födémpanelekkel és falakkal. A környezettudatos, könnyen és gyorsan építhető szerkezeti rendszer egy barátságos és otthonos belső mikroklímát eredményez. A belső átrium udvar nem csak a közlekedő és zsibongó terek jó benapozását biztosítja, de a közös terek természetes átszellőzését is elősegíti. A  zsibongók nyílászáróit kinyitva kürtőhatás alakul ki, amely kiszívja megült elhasznált levegőt, ezzel egy passzív átszellőzési folyamatot beindítva. A nagy lapostető lehetővé teszi napelemek hatékony elhelyezését. A zöldtető pedig az épület hőcsillapításában, az esővíz gyűjtésében és hasznosításában játszik fontos szerepet.

 Belső világ

Fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek valós anyagokkal és őszinte, természetes felületekkel érintkezzenek a házban. A zsibongók és osztálytermek padlóburkolata azonos, téglaporral színezett csiszolt beton, ezzel is elősegítve a terek összekapcsolását. Az olajozott, természetes, világos fa felületek visszahúzódó neutrális háttérként szolgálnak a gyerekeknek, saját termeiket tetszés szerint alakíthatják. A tantermek bútorzata könnyen átrendezhető az oktatási igényeknek megfelelően. A tantermek két oldalról is üvegezettek, igény szerint függönnyel sötétíthetőek. A nagy üvegajtók a zsibongók és tantermek között kinyithatóak, ezzel egy tágas tanulási tájat kialakítva.

 Téglagyár Iskola

A helyi identitás megteremtése érdekében tervezett épület megjelenése a kampusz nevét adó, már elbontott téglagyárra utal. A földszinten a nehéz tégla felület rajzolódik ki, míg felette, a könnyed faszerkezetet függőleges lécezés fedi. A lécburkolat plasztikát ad az egyébként egyszerű tömeg homlokzatának. A lécek különböző ritmusa kiemeli a nyílászáró sávot, kisebb részekre osztja a nagyobb felületet. A lécezés a hídon transzparens burkolatot eredményez. Az épített környezet túlmozgásosságának kiegyensúlyozására egy kompakt, nyugodt tömeget helyezünk le. Ez a tömeg egy belső udvar, egyfajta kürtő köré szerveződik, mely megidézi az egykori kémény gondolatát.

 Kampusz udvar

Az iskola az udvar felé nyitott funkciokkal fordul, a közösségi terek tornáccal egészülnek ki. A kert határát sűrűbb növényzeti zóna jelöli ki, így erősítve az intimitást. Az épület nyugati oldalán található sportpályákat megőriztük és a déli oldalon további sport funkciókkal egészítettük ki (sprint, távolugrás). Az iskola épület keleti oldalán egy nagyméretű zöld iskolakert kialakítására van lehetőség, amely a közösségi együttlét-, a mozgás-, a játék- és a rekreáció tere. Itt a gyerekek egy diverz természetes környezettel érintkeznek. A kert déli oldalán egy kis konyhakert is helyet kapott a tankonyha szomszédságában. A belső zöld átrium is többféleképpen használható. Jó időben ki tud ide települni az étkező, továbbá védett helyzete miatt szabadtéri tanteremként is jól használható. Az iskola épületeket összekötő híd egy bejárati érkező teret határoz meg. Az új épület irányába a terület lejtését egy burkolt lépcsőzetes köztér oldja fel. A lépcsőkön elhelyezett beton ülőhelyeken kényelmesen lehet várni a nap végén iskolában végző gyerekekre.